Al plenari de Novembre a instancia de Compromís, tots els grups van signar una declaració institucional per la Normalització lingüística. En la que van adquirir el compromís tots els membres de la corporació en complir-la.
A dia de hui, i encara de haver establit la necessària declaració no es compleixen ni en els mitjans mínims necessaris per a la correcta normalització lingüística. Com ara per exemple, rebre documents administratius en Valencià, ni ordenances, ni tampoc e-mails. A més als actes i cartells realitzats per l’Adjuntament no es realitzen en Valencià o apareix molt sotilment.
Compromís per Mutxamel sol·licitem rebre tota la documentació en Valencià tal i com es va establir en el Reglament de Normalització Lingüística que es va establir ja dèsset anys i en la posterior Declaració. Estes normes no estan respectant-se, menyspreant la llengua, sense donar-li el valor que esta mereix, i en tot el que esta representa.
Les administracions públiques hi són per a atendre les nostres necessitats i respectar els nostres drets com a ciutadans. Entre aquests drets, hi ha el de ser atès en la nostra llengua, com a oficial i pròpia del País Valencià.
Massa sovint hem deixat la nostra llengua a la porta d’aquestes entitats oficials. Ara podem canviar l’actitud i convertir-nos en ciutadans conscients que exerceixen els seus drets i són atesos com a tals, començant per la llengua.
Des de Compromís manifestem la necessitat, de que s’ incorpore a les administracions la nostra llengua, ja que representa l’eix integrador de la nostra ciutadania en un marc d’assumpció pública del multilingüisme com a riquesa individual i social, amb totes les mesures necessàries per a garantir la llengua i la nostra cultura.